Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, maj 15, 2010

Alkoven

Alkoven har nu varit färdig ett tag. Lite småjobb kvarstår, men flickorna har äntligen fått "flytta in" i sitt första sovrum. Deras lekrum är alltjämt kvar på bottenvåningen.


Dörren till vardagsrummet.

I det ena hörnet fick vi plats med en liten korgbyrå. Lampan sitter i ett dimmat uttag som styrs via den "normala" dimmern vid dörren.


Korgbyrån.

I de båda fönsterkornischerna monterade jag in rullgardiner och mellan de båda fönsterna ställde vi dit ett gammalt skrivbord som jag fått ärva från min farfar.


Fönsterväggen.

Jag var tvungen att limma ihop den spruckna bordsskivan och målade sedan alltsammans med bruten vit linoljefärg.


Skrivbordet.

Pinnstolarna har vi fått från Fru Hvila Ros föräldrar och hennes mamma har även sytt dynorna.


De "nya" stolarna.

Sängarna placerades längs den högra väggen. Mellan dessa ska sedan någon form av bokhylla upp och en väggbelysning.


Barnens sängar med egentillverkade sänghimlar.

I taket har vi satt upp lampan som faktiskt var kvarlämnad i huset när vi flyttade in.


Taklampan.

Hur renoveringen gick till kan man läsa om här.

Hur sänghimlarna tillverkades finns beskrivet här.

Lite fler bilder på barnsängarna finns här.

7 kommentarer:

Gela sa...

Vad fint det blev. Ha en fin helg/Gela

Ekenäs Sophie sa...

Så fint det blev. Ett riktigt drömrum för små prinsessor! vet att min Maja hade trivts i ett sånt rum :-) Längtar tills jag får göra vid ett rum till lhenne på riktigt och kan slippa plastmattor och strukturtapeter... Skrivbordet är jättefint. Och sänghimlarna också. //Sophie

Å sa...

Vilket fantastiskt jobb ni har gjort! Jag har i min familj en släktgård byggd i slutet av 1800-talet. Drömmen är att ta sig an det ursprungliga boningshuset som inte renoverats betydande sedan byggnadsåret.

Fint att ni tagit fram timret. Jag skulle själv vilja göra något liknande när vi väl gör slag i sak. :)

Anonym sa...

Roligt att följa ert arbete. Barnens rum blev jättefint!

//Pernilla

Anonym sa...

Hej!
Fina tapeter i barnrummet! Kommer ni ihåg vad tapeten heter?

Herr Hvila Ro sa...

Decor Maisons kollektion Modern Classics.

Anonym sa...

Tack för det! Kan tänkas bli den tapeten i ngt av flickornas rum här :-)