Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

fredag, mars 12, 2010

Sänghimlar

Våra flickor har nu fått varsin sänghimmel. Det blev en halvrund variant med lite kanyleringar och en sockerbitslist.


Spetstygen har Fru Hvila Ro fixat till.

Att tillverka böjda eller rundade snickerier har jag aldrig provat förr så det blev lite experimenterande. Började med att såga ut formen ur en 20 mm plywoodskiva. I bakkant skruvlimmades en trälist som blir till stödet mot väggen.

Hela formen kläddes in lager för lager med limmad 3 mm masonit. Spåren, eller kanyleringarna körde jag ut med en handöverfräs. Använde 1 mm dyckerts för att förankra masoniten mot en stödbräda.


Spåren är ungefär 2 mm djupa.

Varje lager böjdes runt formen och limmades på plats. Var lite osäker på resultatet av att limma masonit på masonit. Har lärt mig att man bör lägga en bit fanér mellan varje lager, men efter att försökt böja detta och få press överallt så övergav jag den varianten. När limmet torkat så blev det ändå väldigt stabilt och bra.


Lim och press.

Sockerbitslist tillverkade jag mängder av för länge sedan men var väldigt osäker på om de skulle gå att böja tillräckligt. De är gjorda av tall men ska helst vara av lövträd som är mer böjbart. Nu har jag ingen ångugn eller liknande så jag provade med att "koka" listen i en bit avloppsrör. Ändarna på röret stacks in i kraftiga plastpåsar och tejpades noga. Den fick sedan ligga i kokhett vatten i 30 minuter.


Dags att koka list.

Jag märkte ganska snabbt att det inte var så vidare bra idé eftersom röret inte tålde värmen och blev mjukt och ovalt i den ena änden - det här var ett rör som jag senare hade tänkt använda till vad det var tänkt för... Nåja, nästa gång kanske jag använder ett stuprör istället. Man tager vad man haver...


Sockerbitslisten på plats.

Efter en halvtimme så var den hur mjuk som helst. Började från den ena sidan och tryckte längs med listen hela vägen runt och fick sen torka på plats över natten. När den var torr så limmades den på plats. Nu skriver jag i ental, men det var faktiskt två stycken som gjordes efter varandra.


Mer fräsning... Längden räcker till båda.

Krönlisten i överkanten är gjord av tre lager ovanpå varandra. Även här använde jag 1-mm dyckerts för att förankra mot stödbrädan. De är utmärkta för att hålla saker på plats och går sedan bra att ta bort utan att efterlämna så mycket märken.


Färdiga!

Finns även någon bild på sänghimlarna från den färdiga alkoven.

4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Intressant, eftersom vi planerar en liknande list runt vårt nästan halvrunda trapphål. Det är egentligen en halv sexhörning med litet rundade innerhörn.
Det blir alltså en inåtböjd list i stället, som fortsätter rakt längs den andra vinkeldelen av trapphålet.

Sandra sa...

Sååå fint det blev!!

Anonym sa...

Hej! Fantastisk vacker sängimmel! Får man fråga var din fru fått tag i spetstyget? /Annica

Herr Hvila Ro sa...

Hej Annica! Tyget köptes på en auktionssida på nätet.