Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

söndag, juli 27, 2008

Byte av syllstockar

Det ena hörnet på våran bagarstuga har sjunkit ner rätt så rejält och den nedersta stocken (syllstocken) på framsidan och på gaveln måste bytas ut. När jag hade renoverat fönsterna och insett att det nästan var omöjligt att stänga igen dem så tog jag bort de tre panelbrädorna som sattes dit i mitten på 1980-talet. Jag kunde spika ihop panelen med hjälp av små lister på baksidan så att den nu är tillbakahängd men är lätt att ta bort igen.


Framsidans nedre stockar frilagda.

Som man ser i bilden så är syllstocken avkapad. Jag misstänkte att den var helt rutten, men den del som är kvar ser helt frisk ut och den ruttna delen var bortplockad. Det gjordes däremot inget försök att höja hörnet och det är det som behövs nu. Att ytterpanelen kapades i nedredelen kommer kanske att krångla till det efter höjningen av huset för att detta inte längre blir i våg med marken.


Den kvarvarande delen vilar på en ditlagd stenplatta.

Det har varit omöjligt att kunna inspektera denna del av gårdshuset tidigare. Nu kunde jag i alla fall titta in och känna med hela armen. Det är ett tjockt lager sand överallt. Undersidan av trossbottnen känns hård och det är torrt överallt.


Stock nummer två som i sin tur ligger på gavelns syllstock.

Innan jag börjar att lyfta så ska jag kontrollera med länsantikvarien. Det går nämligen att ansöka om bidrag när det gäller sådana här renoveringar av äldre uthus. Detta jobb får nog vänta till nästa sommar.

Tillägg 2014-10-24

Det har inte blivit någon ersättning av syllstockarna än. Lyfte däremot hörnet ca 10-15 cm så att fönsterna nu kan öppnas och vi har även fått bort vattnet från stupröret så att skadan inte förvärras. Eftersom ytterpanel och taktegel sattes på huset utan att grunden först åtgärdats så blev det för mycket jobb att byta ut alltsammans. Golvet inne verkar också ha blivit riktat utifrån de nya förutsättningarna med en avkapad syllstock. Underifrån ser golvet relativt nytt ut så jag undrar om golvplanken också blev utbytta i samma veva? Kan inte undersöka närmare eftersom det ligger en röd korkmatta i hela bagarstugan.


Utsidan av den nu understa stocken (som inte var så frisk som den såg ut...)

Den nu understa stocken såg bra ut från framsidan men från mitten av stocken och nedåt på baksidan var den totalt rutten så det fanns ingenting att lyfta i. Nästa stock var i bra skick så jag gjorde ett hål i överkanten av den ruttna stocken där jag kunde stoppa in "kärringfoten" för att lyfta alltsammans.



Kärringfot - äldre namn på huslyften jag fick låna.

Det behövdes också lite mer att lyfta i, så en planka med en fastskruvad järnprofil förankrades först på stockväggen. Sen var det bara att veva och lägga under sten och kilar för att komma högre och högre...



Kärringfoten lyfter ca 10 ton men inte så högt, så man måste lägga under mer stöd undertill allt eftersom huset höjs.



På gavelsidan hade jag även en 5 ton hydraulisk domkraft som extra lyftkraft. Där var den nedersta stocken totalt genomrutten så jag fick ta bort en del för att komma åt den friska stocken. Domkraften kunde placeras direkt på den rejäla hörnstenen som har sjunkit en hel del sedan den sattes dit i början på 1700-talet.


Pust, stön och blåsor i händerna...

Stupröret förlängdes med ett nedgrävt sexmeters markrör och mynnar ut i en stenkista en bra bit från huset. Handgrävde gjorde jag på årets varmaste dag = inget för den "blödige" ;-)


Allt på plats.

De tre tvärgående panelbrädorna gick inte att rädda så jag fick köpa nytt och skruvade ihop dessa med lister på baksidan så att de enkelt kan tas bort vid nästa inspektion.


Panelbrädorna målas.

All ny panel målades med Falu rödfärg (i verkligheten är det är inte lika stor nyansskillnad som i bilden nedan). En till odlingslåda kunde även tillverkas av de gamla brädorna så nu kan vi odla tomater på vardera sida om fönstret.


Färdigt

Vid gaveln har vi ett stenlager med svart skiffer som även kan passa som underlag under odlingslådorna på framsidan.

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Bra att du kollar med antikvarien - du kanske kan få några bra tips också.

Hälsningar Maud

listoplisto sa...

Jag har kikat lite i bloggen och är oerhört imponerad av det arbete ni lagt ner. Jättesnyggt!