Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

söndag, februari 10, 2008

Takmålning i lill-toan

Renoveringen av toaletten på bottenvåningen (lill-toan) kommer att bli ett senare projekt. Nästan all belysnings-el är nu utbytt på bottenvåningen, så för att tillfälligt fixa till taket i lill-toan kom vi fram till att taket borde sänkas en decimeter för att få plats med fyra stycken spottar, och att en takmålning skulle upp. När målningen väl var uppe insåg vi dock att dessa skulle blända om man tittade på målningen, så denna idé blev dessbättre helt förkastad.

Målningen skulle vara diskret, innehålla moln och sen kom vi inte överrens om något mer. Vid det första försöket hade jag en idé om att göra allt i gråskala. Mitten skulle vara lite ljusare, som om solen tittade fram efter ett oväder.


Första försöket med ovädersmolnen...

Det blev inte bra... Började googla på takmålningar och moln och såg att det överallt gjordes tvärtom. Mörkare i mitten och sedan ljusar mot kanterna. När denna grund väl hade torkat, så kunde jag därefter börja lägga in själva molnen. Ett par duvor målade jag sedan dit. Allt målat med linoljefärg (zinkvitt och olika mängder kimrök).


Den färdiga målningen är uppskruvad.


Närbild av duvorna.

Den färdiga målningen ramades in med en ram där jag med en överhandsfräs fräst in en profil runt om. En ljusslang skapar ett indirekt ljus mot målningen och denna idé kommer "nog" att användas runt spegeln också (vi får se). En taklist ska dit senare.


Ramen och ljusslangen är på plats.


Bilden tagen utan blixt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

otroligt läckert,Tyvärr har jag ingen artistisk förmåga men har också givit mig hän åt linoljefärg och naturfärg som Auro tak o väggfärg. Helt suveränt. Men vi har en linoljetillverkare i nårheten och där råder verkligen inte brist på pigment. Dessutom kan man fråga och se hur de gör. Skulle dock vilja ha lite rosor målade i mitt sovrum, eller era fåglar, underbart.

Anonym sa...

Jag blir alldeles matt, så vackert, vilken fantasi och god smak. Jag är väldigt imponerad !!
Ska kika vidare, det är första gången jag är och hälsar på men jag tror nog att jag återkommer
:-) Med glädje.
/Malin - Home On the Range

Fru Hvila Ro sa...

Tack Malin för dina vänliga ord.

Anonym sa...

Blir alldeles tagen och inspirerad av takmålningen! Så vackert!

Kommer kika in med jämna mellanrum och visa sambon...