Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

onsdag, juli 29, 2009

Bygg ett sopsäckstativ

Jag ska här försöka förklara tillverkningen av ett sopsäckstativ. Den fungerar perfekt för svarta 125-liters plastsäckar. Antar att den fungerar för 100-liters också men har inte provat. Man kan eventuellt lägga dit en platta i botten på stativet för dessa.


Det färdiga sopsäckstativet.

Jag har använt totalt 7 meter glespanel (70 * 22). Råplan är ett annat namn. Den ena sidan var hyvlad så den placerades utåt. Man kan givetvis använda finare virke om man så vill. Två stycken längder på ca 2 meter och en på ca 3 meter.

Man börjar med att klyva brädorna så att man får en smalare 22*22 list och en bredare (ca 45 mm) bräda.



Limma och spika (med 35 mm dyckerts) de två längderna som sedan ska bli till benen. Tänk på att vända finsidan utåt.



Hyvla samtliga vassa kanter och kapa sedan till fyra stycken ben ca 85 cm långa. Hyvla även till kanter och hörn på de kapade ändarna, eller använd en kniv.

Av resterande material görs en ram som ska sitta upptill. Innermåttet jag använde var 30 * 30 cm men det skulle nog gå att använda 30 * 35 cm om man vill ha en mer rektangulär öppning.
Hyvla även här alla kanter före ihopsättningen så underlättar det. Det blev tydligen inget foto av denna ram, men jag gerade hörnen eftersom jag hade en bandspännare som underlättar när man ska limma och spika ihop ramar med gerade hörn.

På den övre ramen förborrade jag totalt åtta stycken hål uppifrån (ett hål på vardera sidan om varje hörn). Markerade sedan med en lång spik var jag skulle förborra ändträet på varje ben. Limmade och använde sedan 70 mm skruv för att dra fast benen.

Bandspännaren använde jag även när jag satte dit bottenramen som sitter innanför benen. Denna ram limmas och spikas (ev. skruvas) sedan ihop med benen en bit upp från golvet.



När allt var klart täckte jag alla skruvskallar med linoljekitt. De som sitter i övre ramen kommer dock inte att vara synliga under plasten. Som sista touch gjorde jag en liten ram av den lilla listen som blev över för att förhindra att plastpåsen lossnar. Ramen vilar på fyra små utstickade "klossar" limmade i den övre ramen.



Den tidigare soptunnan var konstruerad för större sopsäckar vilket gjorde att de svarta plastsäckarna hela tiden lossnade. Otymplig var den och tog mycket plats.


Före...


...och efter.

Inga kommentarer: