Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, maj 17, 2008

Tv-skänken

Efter många olika förslag på hur man skulle kunna "bygga bort" tv:n så blev det till slut en skänk. Första planerna på att bygga in allt i väggen och att få den att mer se ut som en tavla förkastades. Det stora problemet var DVD, musikanläggning, etc. Skulle dessa enheter sättas in i små hål bredvid eller under "tavlan"? De passar nog bäst i ett separat skåp kom vi fram till, och då med glasluckor så att en fjärrkontroll kan användas. Men om dessa ändå skulle in i ett skåp så kunde väl tv:n också få plats i, eller på skåpet. Dessutom ville vi ha utrymme för skivor, sällskapsspel och annat.

Tv-skänken är platsbyggd och går ända upp mot taket. Inga ingrepp görs i det pappspända taket och den sitter endast fastskruvad med några rejäla skruvar i väggen. Själva tv:n kommer dock att hänga på fästen som är förankrade i väggen.


Delarna till stommen är tillfälligt uppsatt.Att bygga själva stommen var inga problem. Det blev dock en hel del trixande med att få till alla profilerade listverk och geringar.


Överskåpet underifrån.

Virket jag använde till skänken blev över från glespanelen till golvvärmeplåtarna. Detta var den absolut sämsta och billigaste kvalitén som fanns att få tag på men det var i alla fall torrt. När det gäller att få bort alla döda och urslagna kvistar så använder jag en massa träplugg som limmas och hamras in. Alla hörn och vassa kanter slipas sedan ner.


Det ena hörnet på underskåpet.

Ett litet tips när man gör geringar som inte ska dela på sig (om man nu inte har en kex-maskin) är att först limma ihop delarna i press. Därefter fräser man från baksidan in en liten trälist som limmas vänd med ådringen tvärs över vinkeln. Ett torrt virke är givetvis alltid en förutsättning.


Det ena hörnet på bänkskivan med extra förstärkning.

Alla friska (ej pluggade) kvistar shellackades och alltsammans grundades med utspädd linoljefärg. Jag vill att färgen ska vara tunn som mjölk första varvet. Då tränger den bäst in i virket och får även fibrerna att resa sig. Jag brukar använda lacknafta istället för balsamterpentin som lösningsmedel. När grundningen är torr spacklas ojämnheter och sedan slipas allt med ett fint slippapper.


Grundmålade och spacklade ämnen.

Jag hade lite för bråttom med grundmålningen upptäckte jag sedan. Skåpdörrarna hade jag helt glömt bort att tillverka... Till överskåpen hade jag redan ett par färdiga dörrar som kom från ett gammat kök. Dessa behövde bara få nya gångjärn. Till underskåpen gjorde jag två stycken ramar för glasrutorna.


Och vad kan detta vara?

Bilden ovan föreställer en av ramarna med ditlimmade lister som gångjärnen ska fästas i. Listerna bildar också en ram där hörnen är limmade halvt i halvt. Med en mängd knektar och "riktiga" tvingar kunde jag hitta en lösning för att sätta allt i press. Jag blir bara så less på dessa billiga enhandstvingar som inte pressar tillräckligt eller som går sönder om man tar i lite.


Senaste högen av trasiga tvingar...

Bänkskivan är konstruerad av en förstärkt ram med en massonitskiva överst. Samma profil som fönsterbrädan användes och den sitter även placerad på samma höjd. Den är dessutom löstagbar för att det ska bli lättare att hänga upp tv:n och dra alla sladdar.


Detalj av det ena hörnet - ben saknas.


Detalj av listverk på överskåpet.Det gäller att det finns tillräckligt med utrymme för luften att kunna cirkulera, så underskåpets botten består bara av små glesa ribbor. Under tv:n finns det ingen bänkskiva och i överskåpet är den nedersta hyllan helt öppen.


Nästan klar... eller...

Efter det att stommen var monterad på väggen så tillverkades alla taklister.


Taklisterna på plats.

Sedan skar jag ut och monterades långsmala glas på båda sidorna. På baksidan av glaset klippte jag ut och limmade fast tyg från en gammal spetsgardin (köpt på en second hand affär). Överst satte jag små täckskivor av massonit med utsågade spår som limmades på plats. Bakom dessa ska det sedan monteras högtalare.


Överskåpet färdigt.

Invändigt i överskåpet sitter det två stycken hyllplan. I glasets nedre del sitter det också en liten täckskiva med en pålimmad liten blomma som jag sågade ut ur massonit. Jag använde en sticksåg till dessa blommor och det var då jag började fundera på att köpa en kontursåg eller en mindre bandsåg för sånt här arbete.


Detalj av överskåp.


Närbild på en av blommorna...

Sagt och gjort. När spröjsen på underskåpet skulle tillverkas så köpte jag en liten kontursåg. Vilken skillnad jämfört med tillverkningen av spröjsen till garderoberna i arbetsrummet. Vi valde ungerfär samma modell av spröjs till dessa rutor och tillverkades också enligt samma metod. Alltså genom att göra en ritning på datorn och sedan skriva ut delarna i naturlig storlek på totalt fyra stycken A4-sidor.


Nya kontursågen i bruk.

Konturerna på papperen skars ut och tejpades fast på massonit. Därefter ritade jag ut mönstret och sågade efter linjerna. Utsågningen av den andra spröjsen tyckte jag gick sämre än den första. Det kan bero på att sågbladet blivit slöare. Jag ska undersöka om det finns lite bredare blad, så att de inte viker sig åt sidan vid minsta ojämnhet. Nåväl, detta var första gången jag använde maskinen så jag var trots detta väldigt nöjd med resultatet. När allt var utsågat blev det någon timme med slippapper för att få till kanterna. En fördel om man har en skiva man kan lägga delarna på och slipa mot denna.


Spröjsen slipas.

På underskåpen sitter det dubbla glasrutor med spets emellan. Det kommer inte att finnas några handtag. En av dörrarna har istället en liten ögla monterad på insidan. Dörrarna öppnas genom att man tar tag i en liten sprint under skåpet och drar ner en centimeter.


Underskåpet färdigt.

Dosa för bredband/tv/ljud.


Framifrån.

Tv:n ska monteras på en stålskena i utrymmet mellan överskåp och underskåp. Listerna på sidorna är löstagbara och ska dölja kanterna på tv:n (som jag mest troligt även ska måla vit).
Underskåpet plockades ner när golvet slipades och sattes sedan upp igen med löstagbara ben.


Färdigt!

Hur jag gerade taklisterna finns beskrivet här

Ritningen på tv-skänken finns här

Ritningen på spröjsen till underskåpet finns här

3 kommentarer:

Susanne sa...

Här väntar vi m spänning på fortsättningen. Hittills tycker vi att det är mkt snyggt och vilket jobb det har lagts ner! Lyfter på hatten.
Må väl!

Anonym sa...

Hejsan! Vilket hus och vilka möjligheter. Ni har verkligen gjort ett kanonjobb, med känsla för rätta detaljer, som passar in för huset. Har själv köpt en fd prästgård i Vetlanda (byggt 1924), som är cirka 380 kvadratmeter, med en hel del att pyssla med. Kommer att snegla lite på hur ni har löst en del. Fantastiskt roligt! /Anna

Herr Hvila Ro sa...

Hej Anna och kul att du tittade förbi. Hoppas att du också visar upp din prästgård på nätet. Alltid inspirerande.