Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

söndag, augusti 24, 2008

Dörrarna till verkstaden

Dörrarna till verkstaden (det tidigare vagnslidret) var vi tvungna att byta ut. Nu när verkstaden blir uppvärmd med ingjutna golvvärmeslingor måste de nya portarna vara isolerade och dessutom ha fungerande lås. De tidigare dubbeldörrarna var gjorda av stående enkelpanel med utanpåliggande äldre gångjärn.


De tidigare dubbeldörrarna på gaveln.

Enkeldörren hade väldigt snygga utanpåliggande gångjärn men i övrigt var den i väldigt dåligt skick.


Den tidigare enkeldörren på framsidan.

Nu kunde jag göra alla dörrar lite mer enhetliga och lät utseendet på garagedörrarna styra detta. På dessa dörrar sitter det s.k. karosseripanel ytterst och äldre gångjärn sitter placerade bakom denna panel.


Garagedörrarna med karosseripanel.

Ramarna tillverkades av nedhyvlat 70 * 40 mm noga utvalt regelvirke. Alla hörn limmades och skruvades halvt i halvt och infrästa reglar placerades i mitten och där gångjärnen ska sitta. På båda sidor limmade och spikade jag sedan fast 6 mm oljeboard. Dubbla 20 mm isolerskivor fyller innandömet. När dörrar ska konstrueras är det viktigt att det är samma material på båda sidor för att de inte ska bli skeva efter ett tag. Det är också viktigt att båda sidorna görs klara ungefär samtidigt.


Ramen till enkeldörren färdigisolerad.

Inpassningen i den befintliga dörrkarmen var ingen enkel uppgift att få till då det var en väldigt skev vägg. Ramen fick jag placera på golvet med en viss anpassning så att skivorna på båda sidorna limmades och spikades fast med övre högra hörnet på dörren nästan två centimeter längre in.


Enkeldörren inpassad med försänkta gångjärn så att ytterpanelen får plats.

Utsidan kläddes sedan med karosseripanel som jag beställde från en firma som ska vara "specialist på lister". På deras hemsida står det: Vi tillverkar hyvlade och sågade produkter, med hög kvalitet, efter våra kunders önskemål. Samtlig panel tillverkas av färskkvistig furu.


Lite beställd karosseripanel.

Vilken besvikelse när jag öppnade paketen. Döda kvistar och massa kvisthål, felvänd profil och väldig skillnad i kvalité. I min beställning preciserade jag exakt vad jag ville ha men de svarade bara att de inte kunde garantera detta. Två saker är speciellt viktigt när jag själv väljer virket: Det ska vara tätt mellan årsringarna och mycket kärnvirke. På en tall ser man att kärnvirket är lite rödare i färgen.


Jämför årsringarna... Den översta är ju ett skämt!

Karosseripanelen målades med kromoxidgrön linoljefärg. När jag har målat pärlspont eller annan panel så brukar jag bygga upp lager för lager med klossar och mellanbräder på bockar. Är det mycket som ska målas så ställer jag även ett bockpar bakom mig och får då plats med många våningar. Bra när man är i ett litet utrymme som i vårt garage. Jag valde den "bästa" panelen till enkeldörren eftersom den sitter på den solbelysta framsidan. Där kommer det att bli mest skillnad i temperatur och rörelse i träet.


Ytterpanelen till enkeldörren grundas (med orginaldörren som droppskydd!).

Tre stycken handtag täljde jag sedan till som fick ligga i oljebad någon timma. En femliters dunk med kokt linolja är perfekt att ha till hands när man bl.a. ska mätta ändträ. Det som inte sugits in häller jag sedan tillbaka i dunken. Linoljan bör värmas till 60 grader för att den ska bli så lättflytande som möjligt.


Handtagen mättas med olja.

Handtagen målades också gröna och tänkte först fästa dem med den stora klippspiken som syns i bilden ovan. Ändrade mig sedan och slipade till skallen på några vagnsbultar så att de såg ut som äldre smidda spikar. Efter det linoljebrände jag dem med hjälp av en varmluftpistol i någon minut och sedan kylde av dem i linolja. Skallen blir svartare och svartare ju fler gånger man värmer och efter ungefär en halvtimme så ser de ut som på bilden nedan. Enkelt sätt att rostskydda beslag, nycklar. mm. Jag kunde sedan fästa handtagen i genomgående hål precis som gångjärnen. Är i valet och kvalet om jag ändå ska måla skallarna och låsbeslagen gröna... Nu lutar det åt att måla nyckelhålsbeslaget på enkeldörren i alla fall grönt.


Smidd spik, eller?

Dubbeldörrarna fick sina fönster inbyggda i själva dörren. Jag hade från början planer på att använda mig av ett modernare isolerglas med utanpåliggande spröjs i portarna men varför göra det enkelt för sig... Vi bestämde oss i alla fall för att använda munblåst glas precis som ovanför enkeldörren. Först gällde det att hitta ett bra fönstervirke (kärnfura) och där hade jag turen att få tag i gamla fönsterbågar med munblåst glas alldeles "gratis" (körde 20 mil).


De nytillverkade fönsterbågarna till dubbeldörrarnas överljus.

Med hjälp av det gamla fönstervirket kunde jag kopiera utseendet på enkeldörrens överljus men lade till ytterligare en ruta. Glasrutorna skulle placeras ganska nära framkanten så jag fräste endast en 8 mm djup kittfals. När jag hade skurit till alla glasrutor så insåg jag att det hade varit lättare att göra falsen lite djupare och använda mer sättkitt. Glasen var inte direkt plana så det var ganska svårt att fördela sättkittet tillräckligt tunt på vissa ställen. Fördelen var väl att det gick åt mindre kitt och att de nu ser ut som restaurerade orginalfönster. Mellan glasen ska uteluften kunna cirkulera så jag borrade därför ett hål för varje ruta i nederkant och överkant. Luften ska komma in under en plåtlist mellan panelen och fönstret och passera ut i sidorna under trälocket (offerbrädan) i dörrens överkant. Fönsterdetaljer och ändträ mättades sedan med förtunnad linolja.


Kittade och målade fönsterbågar.

Överljuset ovanför enkeldörren sitter fast i väggen och bakom glasrutorna satte jag fast en extra ruta som isolering.


Enkeldörren på plats. Ett grönt målningsvarv kvar.


Närbild av handtag och nyckelhål.

Att få dubbeldörrarna på plats var inte det enklaste. Jag hade redan avväxlat och förberett för de nya dörrarna i samband med att jag byggde om verkstaden så nu var det bara att såga ut platsen där dörrarna skulle sitta. Ser ut som att det brinner i nedanstående bild men det är bara smuts på objektivet...


Snart faller det !

Därefter satte jag upp karmsidostyckena med gångjärnen redan inpassade och klara. Med kilar och långa skruvar kunde vi (jag och min far) sedan rikta in de påhängda dörrarna. Hade nog varit lättare att använda riktig karmskruv. En millimeter fel i karmen blev till en centimeter fel i ytterkanten. Förutom att de ska hänga på samma nivå och att springan mellan dörrarna är lika stor hela vägen så ska även dörrarna ligga på samma plan så att inte en tippar utåt eller inåt. När dörrarna hängde perfekt lyfte vi ner dem och spikade sedan dit ytterpanelen.


Dubbeldörrarna på plats!

De nya fönsterbågarna spikades fast med några gamla klippspikar. Nya dörrfoder och fönsterdetaljer målades med vit linoljefärg med en aning grön umbra. Dörrarna i bilden ovan ska målas med kromoxidgrön två varv till.


Var saknas det nu överljus?

Garagedörrarna... (om ni ser var jag pekar i bilden...;-) ska få sitt överljus vid ett senare tillfälle och då som blindfönster. Samtliga dörrar och fönster på långsidan ligger nu i nivå förutom garaget som har ett nedsänkt tak med asbestskivor. Jag antar att det tidigare har gjorts pga. "brandrisken" med bilar i ett garage. Utrymmet på ca en meter som också är isolerat med sågspån kommer vi möjligtvis att utnyttja som förvaring. Ovanför detta utrymme ligger vindsvåningen.
De blå isolerskivorna under dubbeldörrarna som syns i bilden ovan täcktes i samband med att jag senare gjöt tröskeln.

Valde att använda klippspik på de spikdetaljer som jag vill ska synas som exemplet i nedanstående bild. Vanlig spik har jag försänkt och täckte sedan hålen med linoljekitt.


Närbild av gångjärn och dörrfoder.

När golvet gjöts beställde jag hit en betongbil. Denna "sula" avslutades med en förankrad aluminiumvinkel mot dörröppningen. Planerade även för gjutningen under dörrarna genom att sticka ut armeringsjärn som skulle förankras i tröskeln. För tröskeln byggde jag sedan en träform och lade ytterligare en aluminiumvinkel som ligger an mot dörrarna. Genom att tippa av ett lass grus utanför kunde jag använda detta tillsammans med cement i en lånad cementblandare när jag gjöt tröskeln. Det var lite trixigt att få till träformen som även bestod av några trekantstavar tillsågade för att få till 45-graders lutningarna på sidorna och i framkanten. Alltsammans armerades och hela den yttre delen ska sedan täckas med fyllningsmassa för att sedan göra en lutning upp mot dörröppningen. Man ska kunna köra in en bil den här vägen även om verkstaden inte kommer att användas som garage i första hand.


Tröskeln färdiggjuten.

Jag valde sedan att kopiera bagarstugans dörrkrön och monterade detta ovanför dörrfodret.


Krönet ovanför ingången till gårdshuset.

Tillverkade dörrkrönet med hjälp av påbyggd hålkälslist och satte dit en täckplåt ovanför. En liten vit plåtlist sitter även under fönstren för att skydda ändträet på dörrpanelen. Under denna plåt finns de borrade hålen för luftcirkuleringen.


Dörrkrönet på plats.


Liten närbild på konstruktionen.


Färdiga!

Ritningen på verkstadsdörrarna finns här!

Jag kan nämna att ritningen har ett fel i sig som jag upptäckte först när fönsterbågarna var klara och jag började mäta hur stora glas som skulle skäras till. Felet är nog väldigt vanligt när man delar in en sträcka i ett antal mindre delar och sedan markerar cc-mått. Jag tog inte hänsyn till mellanrummet på en centimeter mellan varje glasruta vilket innebar att de yttersta glasen blev fem mm bredare än de tre i mitten. Nu var detta inget större problem men jag dolde det i alla fall med en något bredare kittning längst till vänster och längst till höger.


Lampan ovanför enkeldörren.

Ovanför dubbeldörrarna hade vi tänkt köpa en likadan lampa som de tre övriga på gårdshuset. Nu har vi fått veta att modellen har fått ett helt nytt utseende men har samma namn och artikelnummer. Man kan ju bli tokig för mindre... En efterlysning gör jag härmed på den äldre modellen (som i bilden ovan) av Nytorp, AN13719-15. Design Jan Wickelgren.

Tillägg 2011-07-21: Vi fick tag på två stycken exakt likadana i höstas och den ena är nu monterad.

1 kommentar:

EkenäsSophie sa...

Vad snyggt det blev med portarna och dörren. Verkligen ett lyft för huset. kromoxidgrönt och falu rött passar alldeles utmärkt ihop. Jag håller på att måla om våra portar oxå i kromoxidgrönyt istället för svarta som de är idag. //sophie