Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

fredag, februari 15, 2008

Inspektionsluckan till badkaret

När jag gjorde den första inspektionsluckan till badkaret så använde jag en spånskiva som jag målade ett tätskikt på. Jag tvekade att använda spånskiva för jag visste ju att den "rör" sig, men jag behövde något att skruva i för fästanordningen (den hängs upp med hjälp av två magneter).

Efter två år började det att synas små sprickor i fogen. Jag fogade då om, men efter ytterligare två år så var det "någon" som var lite oaktsam så att luckan åkte i golvet. Fogen sprack då rejält, så nu har jag gjort om den helt. Jag har nu även gjort så att luckan inte av misstag ska kunna falla i golvet.


Numera barnsäkrad...

Jag använde denna gång en gipsskiva för golv (den är väsentligt hårdare än vägg-gips). Jag klädde in den med glasfiberväv före jag målade dit tätskiktet. Hittade sedan en utmärkt liten pryl som heter inslagsmutter. Med dessa inslagna från framsidan (under klinkret), så hade jag nu något att skruva i.


Allting har en baksida...

Jag har även försänkt två metallplattor som magneterna ska "dra" i, och skruvat dit två beslag som gör att luckan inte faller ut när man drar loss den från magneterna. Beslagen är sådana som man barnsäkrar skåpdörrar med.


De nya plattorna torkar på plats. (använder kartongpapper som distanser).

För att kunna öppna luckan när fogen torkat så gjorde jag inte detta på plats, utan började med att vända luckan upp och ner på en kartong och fixade till kanterna. När den delen torkat var det lättare att foga mot den färdiga kanten. När sedan framsidan torkat, så avslutade jag genom att snygga till kanterna med ett fint sandpapper.


Kanten blir fixad med fogmassa.


Nya luckan på plats.

Man ska göra rätt första gången...

Inga kommentarer: