Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

söndag, februari 10, 2008

Källartrappen

Vissa projekt blir alltid omprioriterade. T.ex så hade jag öppnat upp en vägg mellan källartrappen och köket för att komma åt avloppsstammen, och även för att bygga in den nya el-centralen och värmekretsfördelare för golvvärmen till kök och hall. Jag använde pärlspont 70 mm för att klä in väggen igen. Har gjort hela väggen löstagbar, så det är bara att lyfta upp golvsockeln och plocka bort halva väggen i ett stycke för att komma åt avloppsstam och vattenförsörjningen för övervåningen. Bakom en "osynlig" dörr av pärlspont sitter den nya elcentralen.


Den nya pärlspontsväggen är uppsatt.

En dag när jag stod under källartrappen och tittade uppåt, såg jag att det stack fram ett par millimeter av pärlspont längs ytterväggen. T.o.m samma sort som jag använt till den angränsande väggen. Ytterväggen längs källartrappan var täckt av board och målad med en grön plastfärg (av någon anledning ljusblå på bilderna), så beslutet att sprätta bort boarden var ganska lätt att fatta.


Gröna plattor av board täcker ytterväggen.

När jag började slita bort boarden, såg jag att det var spikat pärlspont längs hela väggen. Den var delvis lackad och ihoplappad. dessutom hade den fått en miljon spikhål. Man kunde se att den endast hade som uppgift att vara ett underlag till boarden, och att den suttit fastspikad någon annanstans. En bit av ett fönster kom också fram, vilket bara var bra eftersom man då fick in lite naturligt ljus i trappan.


Nästan all board är borttagen.

Efter en massa slipande, spaklande och målande. Till pärlsponten användes vit linoljefärg med lite obränd umbra + lite grön umbra. Till sockel och foder är det vit linolja + lite kimrök.
Springor tätades med linoljekitt.


Väggen målad och klar!

I bland ska man ha tur! Kvar att göra är att slipa och måla om trappen som bildar taket, och att få bort den gröna plastfärgen från källarväggen. Detta blir dock ett senare projekt.

Jag har nu även fixat till och satt tillbaka hyllan som satt på denna vägg.



Inga kommentarer: