Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, februari 16, 2008

Ett stendäck funnet

Svarta skifferblock är placerade som en stengång från framsidan och runt hörnet. Dessa var nästan övervuxna av gräs, så jag började kratta fram dem så gott det gick. Mot slutet av gången försvann de så mycket att jag var tvungen att med en spade gräva bort det översta lagret med jord och gräs. Gissa om jag blev förvånad när gången slutade i en stort grått skifferblock och sedan ett till bredvid, och ett till, och ett till. När jag grävt fram samtliga plattor framträdde ett helt stendäck.


Stendäcket av grått skiffer.

De första somrarna lade jag på grovsalt för att hålla undan gräset, men jag kommer någon gång att plocka upp stenarna för att göra ett ordentligt underarbete. De svarta skifferplattorna som ligger i gångarna, är något som verkar vara väldigt svårt att få tag på (till ett billigt pris). Vi hade dock turen att få tag på ett parti som bl.a används ovanpå stenmuren på baksidan.

Inga kommentarer: