Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

torsdag, februari 14, 2008

Jordkällaren

2002 fixade jag till jordkällarens tak. Överbyggnaden var relativt nyrenoverad innan vi flyttade in men det saknades tegelpannor. Hittade så en annons med begagnade tegelpannor för 1 kr styck. Dessa köpte jag så att det även räckte till överbyggnaden av källartrappen. Vindbrädorna byttes och allt målades med Falu rödfärg.


Det nya tegeltaket på plats.

Dörren till jordkällaren är ganska utsatt för snö, så den blev även ommålad 2007.
Jag passade då även på att fixa till dörren och dörrkarmen som sitter nere i källaren. Dörren var svartmålad och är nu ommålad med kokt linolja + kimrök. Hela kullen rensades även från rosenbuskar och brännässlor och där ska det planteras nytt. Vi vet dock ännu inte med vad.


Dörren till jordkällaren.

Sommaren 2008 gjöt jag fast ett ventilationsrör (spirorör) i taket. När vi flyttade in var det nergrävt en ventilationsanordning av trä som var helt ruttet. Vi har haft problem med att det har varit mycket kondens i taket och allmänt fuktigt i källaren och detta var en av orsakerna. Nu kan inte längre regnvattnet rinna in. Själva taket klippte jag till ur en större plastburk och målades svart. Röret ska också målas när det har fått stå ute något år. Kanske alltsammans ska blir mörkgrönt istället. Vi får se...


Ventilationsröret.

Sommaren 2010

Cykelskjulet är nu färdigt, så jag passade på att även sätta samma lockläkt (ribb) på dörren till jordkällaren. Mest för att förhindra att det samlas skräp mellan panelbrädorna i dörren så att regnvattnet inte kan torka upp.


Ribben uppsatt.

Ribben kunde jag skruva fast från insidan av dörren.


Färdigt!

Tack till min pappa som fixat till kullen med en grästrimmer.

Jordkällaren är fortfarande tom, men vi hoppas kunna fylla den med något matnyttigt så småningom...

Tillägg 2014-08-02


Passade på att måla alltsammans ytterligare ett varv efter det att bagarstugans tvärgående panelbrädor (längst ner) blev utbytta och målade.

Inga kommentarer: