Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, juli 26, 2008

Fönsterrenovering på gårdshuset

Har nu renoverat vissa av fönsterna på gårdshuset. Kittet var så dåligt att det gick att plocka bort bitar med bara händerna. Alla fönster målades med en vit plastfärg 1985 som nu gick att dra bort i stora stycken. Jag tänkte bara fixa till det värsta så att det inte förvärrades men insåg snabbt att det var lika bra att göra det ordentligt på en gång.


Regnvattnet stannade bakom kittet på vissa delar.

Det första fönstret som sitter in till vedboden består av två fönsterbågar med vardera två glasrutor. Bågarna var fastspikade och fastmålade. Plockade först ut alla glas med hjälp av ett smalt stämjärn och en värmepistol. Glasen är extremt sköra. Ser inte ut att vara mer än en millimeter tjocka så det gällde att vara extremt försiktig. Även på insidan var bågarna fastmålade men det gick till slut att banka loss dem.


Det första fönstret på framsidan med den vänstra bågen urplockad.

Färgen drog dock med sig lite träflisor på några ställen men det kunde jag hyvla till. Mellan de båda bågarna satt det en lodrät avdelare kvar i karmen och en del av denna blev jag tvungen att byta ut. Det är tur att man har sparat lite äldre virke. Fönsterdetaljer tillverkades tidigare av kärnvirket från en riktigt tätvuxen fura. Hittade nu en planka som jag kunde såga till denna del av och grundoljade den före jag fäste den på plats.


Barskrapad...

Den ena fönsterbågen hade hörnbeslag i metall som jag plockade bort och oljade in. De rostiga spikarna bytte jag även ut. Fönsterbågarna ska jag även montera tillbaka med bästa träsidan i nedrekanten (upp och ner).

Innan dess måste jag dock få tag på tre nya (läs: gamla) glasrutor. När jag skulle rengöra ett av glasen så sprack det. Snyft! Jag använde ett rakblad för att få bort färgen men underlaget var inte riktigt rakt eller stumt. Ett till gick sönder när jag skulle trycka tillbaka det i sättkittet. Ett tredje glas har också en liten spricka i sig och det vill jag inte ens prova att sätta tillbaka.

Vad drar jag för lärdom av detta då? Om ett sådant stort glas (52 * 65 cm) har en liten spricka så vet jag inte hur man gör för att plocka ur och sätta tillbaka ett sådant. Jag hade tejpat alla små sprickor från insidan innan jag började men det hjälpte alltså inte. Detta var bara sprickor som gick ca två cm in. Har hört talas om ett speciellt lim men jag vet inte... Däremot vet jag nu att glaset bör rengöras så bra som möjligt medan det fortfarande sitter kvar i bågen och efter det att man fått bort allt kitt. Nåväl, en stor del av glasen kommer jag att kunna använda för några mindre fönster.



Nästa fönster sitter på framsidan av bagarstugan och ser likadant ut men av nyare modell med dubbelglas i två öppningsbara bågar. Eftersom det bara är utsidan som behöver akut hjälp så delade jag aldrig på bågarna utan skrapade bara utsidan. Samtliga glasrutor verkar också ha blivit omkittade i samband med förra målningen så där behövde jag bara skrapa bort den kitt som satt löst och den påmålade färgen. Det lustiga var att det var kittet runt det övre glaset i den ena bågen och kittet runt det nedre glaset i den andra bågen som satt hårdast. Det blev dock kvar så mycket kitt att samtliga glasrutor fick sitta kvar.


Framsidans fönstret in till bagarstugan före renovering.

Om man studerar ovanstående bild så ser man att hela fönstret lutar neråt höger. Det är för att nedersta syllstocken har helt ruttnat bort och det ena hörnet på huset har satt sig rejält. 1985 anlitade kyrkan en firma som satte upp betongpannor, hängrännor och stuprör. De viktigaste hade varit att fixa syllen, men de sågade bara bort ytterpanelen längst ner runt hela gårdshuset och satte sedan dit tvärgående panel med en plåt i överkant. Jag ska fixa detta men troligen inte i sommar.


Samma fönster efter renovering.

Det var extremt svårt att öppna fönstren eftersom huset satt sig så rejält och att stänga igen dem igen efter det att de var målade var nästan omöjligt. Jag inser nu att jag måste höja hörnet på huset ganska så snart.

080727 Tillägg: Jag har nu tagit bort den tvärgående panelen och inspekterat läget.



På gaveln till bagarstugan sitter det samma sorts dubbelbågar samt ett litet fyrdelat fönster till vinden. Gaveln är i söderläge och den mest utsatta delen. Dessa fönster kittade jag delvis om på plats sommaren 2002 och målade också med obruten linoljefärg utan något vidare förarbete.


Gavelns båda fönster.

Nu efter sex år kan man se följande resultat:
Linoljefärgen är fortfarande "kritvit" i jämförelse med fönsterfodren som är svartprickiga av mögelsporer. Färgen har dock släppt på vissa ställen mot glaset och ser ut som remsat papper. Linoljekittet verkar på vissa ställen ha en mängd små "veck" på ytan.
Jag har funderat och gjorde nu följande åtgärder:
Rengjorde glasen innan målningen och knådade kittet bättre. Har letat anledningar till att kittet veckar sig men har inte hittat någon - nu använder jag dock shellack i kittfalsen och låter torkningen ske utan direkt solljus.



På baksidan av gårdshuset finns ytterligare ett fönster in till ett litet rum som består av två bågar med vardera tre glasrutor. Fönsterbågarna var även här fastspikade och fastmålade. Inne i rummet hittade jag två likadana omålade bågar och började fundera om jag kunde använda dessa istället för att skrapa de befintliga men insåg snart att detta var innerbågarna som tidigare hängdes upp inomhus på vintern så att man fick dubbelglas. De fastmålade bågar gick lättare att knacka ut för att jag var mer noggrann med att få bort all färg mellan bågarna och karmen. Det mesta kittet lossnade kring spröjsen och från den nedersta kittfalsen. Samtliga glasrutor fick sitta kvar.


Baksidans fönster in till lilla rummet före renovering.


Samma fönster efter renovering.

När jag satte tillbaka bågarna vände jag dem upp och ner för att virket i överkanten var i bättre skick. Bytte även ut de modernare spikarna mot gammal klippspik. Spiken blev också målad i samma färg men det kom inte med på bilden. Att den nedre bilden ser lite grönare ut beror nog bara på ljuset och kameran. Nog för att det är grön umbra i fönsterbågarnas vitfärg men fönsterfodren är inte ommålade.



Efter färgskrapande och slipning så oljade jag in bågarna med kokt kallpressad linolja och nästan hälften lacknafta. Träet mättades med olja så det blev några varv. När samtliga fönster fått torka var det dags för grundmålning. Tillverkade två krokar av några tillböjda vinkeljärn som jag kunde hänga upp bågarna i när de målades. Rekommenderas!


Upphängningsanordning för målning.

Efter det att samtliga bågar var grundmålade så shellackerade jag samtliga kittfalsar och även de springor och spikhål som behövde fyllas med linoljekitt. Shellacken förhindrar att träet suger upp linoljan ur kittet.


Kittning pågår.

När kittningen var klar slutmålade jag med ytterligare två varv outspädd färg efter några dagar. Hela tiden med vit linoljefärg med lite grön umbra. Rödsprit var sedan perfekt att använda för att rengöra glasen. Linoljehinnan på glasen försvann utan att förstöra de nymålade delarna.



När det gäller fönstret med de trasiga glasen så trodde jag att det hade löst sig. Vi var på en auktion där jag hittade sex stycken stora gamla glas i sex bågar som jag ropade in men när jag kom hem så var dessa en centimeter för smala och tre centimeter för korta...

Jag har även kört 20 mil med släp för att jag såg en annons där det stod: Rivningshus, kom och plocka spegeldörrar, gamla golv, fönster, mm.
Där hittade jag en massa gamla fönster men inte så breda som jag behövde. Det fanns även en massa skåpluckor som jag ska använda till verkstadsinredningen.


Mitt glaslager.

Nu har jag i alla fall glas för andra projekt och det behövs.

080731 Tillägg: Det munblåsta glaset från bågarna har jag plockat ut. Många av bågarna var innerbågar och där satt inte glasen fast med kitt utan med en spikad trekantsstav. Väldigt enkelt att plocka ur glasen. Vissa glas var dock fastsatta med linoljekitt och där kom jag senare på ett väldigt smart sätt att få loss dessa. Bågarna var ihopsatta med träplugg som gick att hamra ut med ett litet rundjärn. Därefter var det bara att sära på virket för att få loss glasen.


Källarfönstret från framsidan in till tvättrummet.

När man går omkring med kittburken är det lätt att göra lite småfix här och där. Ovanstående källarfönster behövde även få lite nytt kitt i nedrekanten. Dessa fönster är gråaktiga så jag använde rätt mycket kimrök.


090106 Tillägg: Ersatt de spruckna rutorna och målat klart de tillhörande fönsterbågarna. Klara för uppsättning.


090426 Tillägg: Satt upp de sista fönsterbågarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du hört talas om fönsterrenoveringskurser? Finns på Bobacken (www.historiskahus.se) och det är i Bygdeå... då hade du inte behövt riva sönder dina fönster! Endagskurs och du hade lärt dig hur man gör.

Herr Hvila Ro sa...

Ja, det hade varit värt att få veta hur man får loss och tillbaka fönster som (jag skrev) har sprickor i kanten. Gamla, hela rutor är det aldrig några problem med.