Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, maj 17, 2008

Fönsterbrädan i vardagsrummet

Fönsterbrädan i vardagsrummet är nu omgjord. Den som satt där tidigare var inte tillräckligt lång eftersom fönsterfodren också är utbytta. Jag passade även på att byta ut konsolerna för att detta var det enda fönstret som hade metallkonsoler under fönsterbrädan. Nu kunde jag kopiera både profil och konsoler från bottenvåningens fönster.


Nya fönsterbrädan på plats.

Den är tillverkad av ihoplimmade lister för att undvika skevhet. Profilen gjordes med hjälp av en handöverfräs men efter grundmålningen så insåg jag att jag hade gjort ett stort misstag... Jag hade tryckt för hårt och kullagret som ska följa kanten hade sjunkit in ojämnt i underlaget. Spåren som bildades efter kullagret skulle gå att spackla igen men det medförde även att kanten på vissa ställen blev "vågig". Efter lite vånda gjorde jag om alltsammans, och denna gång använde jag även den medföljande styrskenan så att trycket fördelades bättre.


Närbild av vänstra konsolen - träpluggen är ännu inte bortslipad.

Jag antar att konsolerna på bottenvåningen är fastspikade (har dock inte försökt att få bort någon), men dessa skruvade jag fast och pluggade sedan igen hålen.

Alltsammans slutmålades efter det att allt damm var borta (trodde jag). När sista varvet hade målats var jag tvungen att öppna fönstret eftersom fönsterkarmarna också målades i samma kulör. Då blåste det in en massa skräp som täckte fönsterbrädan. Jag väntade tills det hade torkat innan jag slipade och målade ytterligare några varv...


Klart och färdigtapetserat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätte fina fönsetbrädor. Jag måste göra egna eftersom det inte finns några som passar mina fönster. Men eftersom jag inte är så duktig på att snickra, så kanske jag kan får "låna" dina ideer på fönsterbrädan.
Jätte fint hus. Verkligen avis på ert hus...
Kram Tessan