Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

torsdag, maj 29, 2008

Halvmåneborden

Vi fick för några år sedan tag på ett gammalt klaffbord som skulle på tippen. Medan vi väntar på golvplanken som saknas i vardagsrummet tänkte jag att man skulle kunna fixa till detta. Bordsskivan (som är uppbyggd av ihoplimmade plank) hade spruckit i några limfogar men var i övrigt helt okej. Det har funnits planer på att införskaffa ett gustavianskt halvmånebord som skulle sitta på den ena väggen i föräldrasovrummet och att bygga om detta klaffbord skulle kanske fungera.


Det tidigare klaffbordet.

Efter att ha slagit isär alla delarna klöv jag bordsskivan på mitten och limmade sedan ihop planken på nytt. Sedan gick jag lös med handöverfräsen för att gör delarna lite nättare. Bland annat rundade jag till benen och gjorde en profil runt kanten på bordsskivan.


Bordsskivan limmas på nytt.

På samtliga sidor limmade jag sedan dit profilerade lister. Dessa lister kommer även att användas på flera ställen i salen och vi får se om halvmåneborden hamnar där så småningom.


Profiler och lister sätts fast.

Målade sedan de färdiga borden. Alltid zinkvitt med några droppar kimrök i. Att bryta linoljefärgen med en mörkare kulör gör så att färgen inte gulnar. Nyansen går mer tillbaka till vitt istället för åt gult. Gäller framför allt i mörkare rum. Man bröt tidigare även med grön umbra och det ska jag prova utomhus på några vita snickerier.


Grundmålat.

Bordet passade även rätt bra in mellan de två fönsterna i alkoven. Om någon undrar så är det inga tapeter på väggarna.


Liten närbild...

Det går även att skruva ihop de två halvmåneborden och använda som ett vanligt bord.


När de två blir en...

Tycker det blev rätt stor skillnad mot för tidigare. Små detaljer kan tyckas men det är just detta som gör en möbel attraktiv. Att bordet nu även är räddat från tippen är ju inte heller fel, men var detta (eller dessa) bord hamnar senare återstår att se.


Färdigmålade.

I ovanstående bild är det sista varvet nu färdigmålat. Det blev till slut att jag målade borden brutna med grön umbra (hade färg kvar från målningen av fönsterbågarna på gårdshuset).
Med för mycket kimrök är det lätt att få färgen att gå lite för mycket åt blått (kallt). Med grön umbra får man en liten varmare ton. Jag tycker dock att det drar något mer åt gult om man jämför med andra vita detaljer. Utomhus kunde jag dock skönja en svagare grågrön ton. Får se hur det ser ut när borden torkat lite och på bordens rätta plats. Golvet i rummet där jag målade var även täckt med brunaktig lumppapp och det kan ju ställa till det när man tittar på en vit nyans.

2 kommentarer:

Frrrrrrd sa...

Vilket snyggt bord det blev.

Vart har du fått tag på profilerna som du limmat på?

mVH
//fREDRIK

Fru Hvila Ro sa...

OOps! Trodde att jag hade svarat på denna kommentar tidigare men den måste ha försvunnit i "cyberspace". Profilstålet lät min far tillverka för ca. 30 år sedan. En riktig industrifräs fick han sedan tillgång till och körde fram de profilerade listerna utifrån de smalare golvsocklarna som nu blir utbytta.