Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

tisdag, augusti 10, 2010

Kökstaket

Vi tänkte först göra det lätt för oss genom att ha ett platt tak i köket. Det är nämligen bara platta tak på bottenvåningen. Det befintliga taket var dock klätt med en mönstrad glasfiberväv så det enklaste skulle nog varit att bredspackla alltsammans. Eftersom väven hade en del bubblor i sig så skar jag först bort dessa och tyckte sedan att det nog är lika bra att slita ner alltsammans eftersom den sitter så pass löst. Trodde vi i alla fall... Den satt som berget på vissa ställen vilket medförde att det underliggande spacklet följde med. Lika bra att då även slita ner masoniten och göra om alltsammans. Det var inga större problem att slita ner även detta och att sen rycka ur alla småspikar.


Under glasfiberväv och masonit.

Kökstaket har någon gång blivit riktat och sänkt med ungefär en decimeter. Det gamla taket är det inte mycket kvar av och den nya elen är delvis dragen i det försänkta utrymmet så de synliga spontade brädorna i bilderna skulle få bli grunden även för det nya taket. Jag passade även på att isolera hela utrymmet mot ytterväggen genom att plocka bort en bräda från taket. Vattnet till badkaret frös nämligen i vintras och det släppte först när dörrarna till överskåpet mellan fönstrena var öppna. I nedanstående bild ser man att det oisolerade utrymmet som sträcker sig från ytterväggen blir kallt mot de nya vattenledningarna som bara är isolerade från ovansidan. Detta var inget jag tänkte på när jag drog vattnet i badrummet, och ger ytterligare en anledning att se över tilläggsisoleringen mellan våningsplanen från utsidan huset.



När vi nu ändå skulle göra taket från grunden så började vi fundera på ett locktak istället. Det blir ju en hel del extra vikt (ca 200 kg) som ska hängas upp så jag var lite orolig att det uppreglade innertaket inte skulle hålla. Reglarna (eller spikandet av dessa) hade säkert inte anpassats för denna extra vikt så efter att ha tittat på lite gamla foton från badrumsrenoveringen ovanför köket så kunde jag lokalisera var de extra åsarna fanns och sätta några skruvar genom de de tvärgående reglarna i dessa. Det spontade taket ville jag ha kvar så att jag kunde spika fast locktaket på fler ställen än bara i reglarna som inte satt alltför tätt.

Locktaket hade vi först tänkt köpa färdigt men det fanns bara en smalare variant lokalt. Att beställa från annan ort skulle ha inneburit att vi varit tvungna att nöja oss med tremeters längder. Sen skulle jag säkert inte heller blivit nöjd med att vissa plank varit felvända eller att kvalitén varit för dålig så istället för att köra 30 mil och välja planken själv så valde jag att besöka den lokala "brädgården" och kolla vad som fanns. Folk måste ha trott att jag var tokig när jag stod i två timmar och valde ut de bästa brädorna ur högarna....
Jag tog "vanliga" ytterpanelbrädor av gran i bredden 170 och 195 mm. Bra att ha olika bredder för att kunna anpassa taket mot väggarna och överskåpen. Alla taklister som kommer att gå runt skåpen bör ju hamna på ett "lock" och inte i en "dal". Brädorna hade en hyvlad och en sågad sida, men vi hyvlade ner alla rå-sidor och vips hade vi bra utgångsmaterial.

En fördel är att inga brädor behövde skarvas utan sitter nu från vägg till vägg (4,63 m) så mycket av lasten hamnar nu på vägglisterna. Jämför man med gästrummets originaltak så varierar dessa i bredder både i lock och mellanrum. På kallvinden har jag grävt i sågspånet ner till detta tak och sett att det inte heller är plant på undersidan som exempelvis nytillverkade locktak är. Jag vet dock inte hur (och om) det är spontat så min lösning blir den enklaste möjliga genom att inte göra något åt underbrädorna annat än att spika snett in i kanten på dessa. Uppsättningen ser ut som i denna bild:



Från lockbrädorna fick jag däremot fräsa bort en centimeter från varje sida så att de passade in mellan underbrädorna och hyvlade sedan kanterna. Locken sticker ner ca sju millimeter från underbrädan.


Tätvuxet och rättvänt ska det vara.

Spikade sedan snett igenom locken mot underbrädorna med försänkt vanlig spik. Jag tog först och slipade till alla spikskallar så att de blev smala för att de ska gå lättare att försänka. Träet spricker inte heller så mycket om man fixar till skallarna så att spiken ser ut som ett T. Man kan även använda en avbitare för att knipsa till sidorna på spikskallarna men det fungerade ändå bättre med slipmaskinen. Spikhålen täcktes sedan med linoljekitt.


T-spik.

Det finns även bra hjälpmedel när man ska hålla fast något mot taket de gånger man är ensam.


En hjälpande hand.

När hela taket var fastspikat kunde den provisoriska bärlisten på väggen bytas ut mot en anpassad sådan. Den tryckte jag upp mot taket och ritade av konturerna och sågade sedan till den med sticksågen.



Två rader med gammal klippspik spikade jag även in i befintliga reglar och dessa spikskallar förblir synliga men målades över. Handsmidd spik eller klippspik är tjockast i roten så de går bara tyngre och tyngre att få in för varje slag. Det är inte lätt att spika denna spik upp och ner i taket men ett bra tips är att använda en minislägga så får man bättre kraft i slagen.


Nymålat.

Sammanfattningsvis blev det: Shellack, målning, spackling, slipning, målning, kvistpluggning, spackling, slipning, kittning, målning och sedan upp. Ungefär så var det men logistiken med att flytta runt på så långa brädor är inte det enklaste att få till. Torkningen av brädorna skedde först i salen och sedan i matrummet där jag även höll till med målningen. Ett målningsvarv gjordes även utomhus men det blev inte bra för allt skräp som blåste omkring och alla insekter som dras som magneter till den vita färgen. Efter den första grundningen spacklade jag alla spruckna kvistar och andra skador och tog ut brädorna genom matsalsfönstret för att kunna slipa utomhus. Sedan tillbaka igen för natten. Efter det misslyckade måningsvarvet utomhus så fick jag ta in brädorna igen för att få torka och sedan tillbaka ut för omslipning och använde sedan limmad träplugg och linoljekitt för att fylla ut några kvisthål och sedan in genom fönstret för det tredje målningsvarvet.


Färdigt. Ett målningsvarv kvarstår.

Vi använder en väldigt förtunnad (med lacknafta) bruten linoljefärg alla varven. Taket kommer att bli halvmatt, men använder inte den färdigblandade matta linoljefärgen utan satsar hellre på fler tunna varv just för att det är ett kök och det ska bli enklare att torka av matos/fett. Om man har förtunning i slutstrykningen så får även linoljefärgen en betydligt mattare nyans.

Ritningen på taket finns här

En annan variant av locktak från återvunnen masonit finns att läsa om här

Tillägg 2011-02-25

Tror ni att isoleringen av utrymmet under locktaket förhindrade förfrysning? Nix, i vinter frös det igen så jag var tvungen att plocka bort ett lock för att kontrollera. Jag misstänkte att jag hade isolerat för mycket och hindrade då även värmen från köket att nå rören. Så jag tog bort en del och hackade försiktigt bort träet mellan varje tvärgående bräda så att rören syntes hela vägen.



Underbrädan under locket satte jag inte heller tillbaka utan räknade med att värmen från köket nu ska räcka.



Döm om min förvåning när vattnet frös ytterligare en gång (det är just varmvattenledningen till badkaret som fryser och denna slang är den yttersta av de sex). Denna gång sågade jag av ett lock så jag kunde komma åt närmare väggen och nu tror jag att jag äntligen hittat anledningen. En målad bräda som lyfte upp avsloppsröret närmast yttervägg ledde in kylan mot vattenledningarna under isoleringen. Just att den var målad förvärrade nog saken. Den sidan var iskall, men nu har jag lyckats få bort den och förhoppningsvis är problemet löst.

Tur i oturen är att jag inte satt dit taklisterna ännu. Då hade det varit svårare att få till en lyckad reparation.

Tillägg 2013-09-01

Hade lite nyare bilder sedan inredningen kommit på plats som visar hur taklisterna sattes upp och de kommer här...



När den tredelade taklisten var på plats snickrades passbitar mellan varje lockbräda. Bitarna sköts in ovanför dekorlisten i taket och limmas fast i denna. Linoljekitt pressas in i kvarvarande springor.



Lade mycket tid på att beräkna placeringen av de olika bredderna på locken så att alla taklister skulle hamna med dekorlisten på ett lock och inte vid sidan om.




Inga kommentarer: