Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

torsdag, juli 21, 2011

Lust(iga) huset...

Våra flickor har i dagarna fyllt sex år. Minstingen blir ett år samma månad så det pågår mycket kalasplaneringar. Flickorna hade spöktema på sitt kalas och kompisarna fick besöka jordkällaren där vi hade satt igång en skiva med spökmusik. Dit ner fick de gå två och två med ficklampor (beväpnade med svärd och hjälm) och leta efter en kista med godispåsar som den elaka häxan hade gömt. Våra flickor hade byggt egna monster (med peruker och gummimasker) och letat upp gummiormar, spindlar och fladdermöss som vi sedan placerade ut. Snacka om succé!

Deras morfar firade också födelsedag i början av juli och hela familjen blev då bjuden på en riktigt uppskattad Stockholmsresa i barnens tecken. Skansen, Junibacken, Gröna lund... Jag ångrar att jag inte följde med in i Lustiga huset på Grönan (och då med kamera). Fru Hvila Ro kom nämligen ut och berättade att hon ramlat flera gånger efter att ha försökt hjälpa de båda flickorna över ett snurrande golv och hade varit tvungen att släppa förbi andra pga av köbildning....

Nåväl, till husprojekten. Flickorna fick i födelsedagspresent en lekstuga av morföräldrarna. Min far skulle även vara delaktig genom att hjälpa till att bygga ihop den. Efter en hel del letande på nätet efter en lekstuga som skulle passa kom vi fram till att det bästa vore om vi kunde bygga något som vi kunde använda även efter barnen vuxit från lekstugestadiet. En lekstuga/lusthus vore den perfekta lösningen. Det blir även billigare att köpa virke och bygga själva än att köpa en färdig byggsats. Efter lite inspirationsletande på nätet fastnade vi till slut för denna bild (öppnas i ett separat fönster).

Det gällde först att få tag på dörr och passande fönster och detta hade faktiskt mina svärföräldrar, så utifrån dessa kunde jag sedan göra några ritningar:

Placeringen av lusthuset blev en bit från själva huvudbyggnaden (ca 30 meter). Vi har även en flaggstång som måste rymmas om den ska fällas, så ett outnyttjat hörn på tomten blev den bestämda platsen.


Grävt för grund och elkabel.

Det första som gjordes var att gräva ner en elkabel från jordkällaren så nu har jag ett provisoriskt eluttag uppsatt bredvid platsen. Skönt att slippa dra skarvsladdar över hela tomten. I ovanstående bild har jag även grävt bort en halvmeter av gräs, jord och björkrötter. Till detta jobb fick jag låna en liten grävskopa av "grannen" trehundra meter bort. Det är första gången jag kört grävskopa men det var förvånansvärt lätt. Det tog dock lika lång tid att gräva som att köra hem den efter vägen (de är inga fartvidunder precis)...


En meter bred skopa hade den. Perfekt för detta jobb.

Skruvade ihop ramen och satte dit en diagonalbräda så att den blev exakt kvadratisk. Bankade sedan fast stolpskorna och placerade alltsammans i våg genom att sätta temporära stöttor och lyfta konstruktionen med mindre brädor i alla fyra hörn. Hela ramen hamnade ca 5-7 cm ovanför marknivån. Åtta stycken hål hade jag även grävt där plintarna skulle hamna. I varje hål ligger det en isolerskiva under en "kaka" av betong (som först fick brinna ca 45 min) och på dessa gjöts plintarna.


Plintar är gjutna.

Det gick åt mycket betong. Tur att svärfar har en cementblandare vi fick låna. Min far hjälpte till att vinkla gjutrören medan jag hällde. Efter det placerades de i lod och jag använde sedan en "pinne" för att packa och få bort all luft. Inga andra stöd än armeringsjärnen och den underliggande betongen behövdes under tiden de brann ihop.


Isolerskivor ditlagda med hål utskurna för plintarna.

Dagen efter var det till att skotta tillbaka en hel del jord för att få till rätt nivå. Efter det lade vi dit en fiberduk och lite grus. 10 cm tjocka isolerskivor täcker hela grunden och de ska också täckas med grus. Längs kanterna lutar dessa något ut från huset.


Grunden färdig.

Marken vi bygger på är gammal och "satt", så det borde inte behövas mer isolering runt om, men efterjusteringar mot ev. tjälskott kan göras i efterhand eftersom jag bara tänkt skruva fast stolpskorna från utsidan. Hela plattformen kommer sedan att få en s.k "offerbräda" runt om men den kommer dit sist av allt.

Till sist... Köket är fortfarande prio ett, men semester (med bra väder!) har man för sällan så vissa omprioriteringar får göras. I köket är det i skrivande stund "bara" kvar lite listande, målande och annat som kommer att ta tid...

Här kan man läsa om hur golvet till lusthuset gjordes.

1 kommentar:

Helgi sa...

Hej!

Vilken fantastisk sida! Jag jobbar på ett byggforum och skulle gärna vilja diskutera ett litet samarbete.

Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer,
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi