Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

tisdag, december 29, 2009

Kan betjänten komma till salen, tack!

Vi har en rolig sak i köket som jag måste dokumentera. Det riktiga namnet på en sådan här apparat visste jag när vi flyttade in men nu är det som bortblåst. Det är ett system med sifferplattor som faller ner när man trycker på en ringklocka i några av rummen på bottenvåningen. Vet inte om alla siffror har varit inkopplade tidigare, men jag ska i alla fall dra om ledningarna till övervåningen och sätta upp lite ringklockor där också.



Vad tycks förresten om kökstapeterna? Detta var det rum vi ville tapetsera om först av allt när vi flyttade in men nu har vi faktiskt vant oss. Liknande tapeter kostar nu för tiden en massa men vi kommer inte att kunna spara dessa när det blir dags för den stora köksrenoveringen.


Ringklocka 1 - matsal.

Bakom gardinerna till det vänstra fönstret i matsalen finns nummer ett.


Ringklocka 2 - Salen

Till höger innanför dörren till salen finns nummer två.


Ringklocka 3 - Arbetsrum

Vid arbetsrummets fönstret på gaveln finns nummer tre.

Före det fanns elektricitet fanns det andra, liknande system för att kunna kalla på personalen.
I bland var det rör eller slangar som var dragna från rummen ner till köket. Genom att släppa en kula i röret så plingade det i en klocka och de kunde då utifrån kulans färg eller siffra få reda på vad som önskades och till vilket rum.

4 kommentarer:

Herr & Fru Dalecarlicus sa...

Kul! Vi har nästan exakt samma system i vårt hus. Ringklocka i stora salen, sovrummet på övervåningen och ytterdörren. Perfekt när man ligge i sängen och vill få ett en värmande cognac serverad... ;-)

Enda skillnaden är att "lådan" där siffrorna trillar fram ser lite annorlunda ut.

Har för mig att det kallas fallklaffstablå.

Gott nytt år förresten!

Herr Hvila Ro sa...

Gott nytt år själva! Visste väl att någon skulle komma på namnet. Finns även några andra namnförslag här, men fallklafftablå känner jag igen. Tack!

Unknown sa...

Jag räddade en precis likadan när man skulle riva vår scoutgård. Den var aldrig inkopplad under de 30 år vi hade verksamhet i huset, så det fattas nog en del. Jag är nyfiken på hur den strömmatas så att jag kanske kan skaka liv i den.

Herr Hvila Ro sa...

Jag har just skruvat isär den gamla transformatorn. Matningen är 8V AC, 0.5A.