Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

fredag, mars 07, 2008

Gröna hyllan

Överst i källartrappan satt det tidigare en grönmålad hylla på väggen. Den var i stort behov av slipning och ommålning. Jag passade då även på att byta ut konsolerna som var av metall och som såg lite för små ut i förhållande till hyllan.


Hyllan isärplockad. De gamla T-krokarna ska sedan tillbaka.

De nya konsolerna gjordes av gammalt spillvirke som nu kom till användning istället för till uppvärmning. Kanterna är avfasade med en handöverfräs.


Nya materialet tillfixat.

Två skruvar håller ihop konstruktionen. Det diagonala staget kommer att vara löst och trycks på plats efter det att man skuvat fast konsolen i väggen och i hyllan. Kanten på hyllan fick även en liten profil på över och undersidan.


Konsolerna tillsnickrade.

Allt målades med vit linoljefärg (med en aning kimrök i).


Klart!


Närbild

För den observante kan jag nämna att det inte är samma profil på hyllkanten på de föregående bilderna. Hur är detta möjligt? Jo, i samband med att jag tillverkade tv-skänken så köpte jag ett nytt frässtål. Efter det har jag retat upp mig på att denna hylla skulle bli snyggare med den nya profilen. Sagt och gjort. Jag plockade ner den, fräste om kanten och målade om den. Det är de små detaljerna som räknas....

Inga kommentarer: