Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

fredag, februari 08, 2008

Hvila Ro

Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning, d.v.s. fyra stora rum i varje hörn med en större sal i mitten och en mindre hall.

När man öppnar den mossgröna dörren som leder in till vårt hem så kliver man in i en liten farstu och får öppna ytterligare en dörr för att komma in till hallen. Hallen är långsmal och sträcker sig från vänster till höger med farstudörren i mitten. Direkt till vänster i hallen ligger trappan upp till övervåningen och några meter längre till vänster, en dörr till källartrappan. Passerar man källardörren så befinner man sig i köket som har förbindelse med matsalen på höger hand.

Går man istället till höger i hallen så passerar man dörren till en liten toalett på höger sida innan man går genom dörren till arbetsrummet. Arbetsrummet har i sin tur förbindelse med biblioteket på vänster hand.

Rakt fram från farstun och genom hallen kan man öppna dörren som leder till salen. Salen har en dörr till matsalen på vänster hand och till höger finns en dörr som leder till biblioteket.

Går man uppför trappan till övervåningen så kommer man upp längst till vänster av den övre hallen. Övre hallen är långsmal och börjar med en dörr till vänster in till badrummet. Badrummet har förbindelse med föräldrasovrummet via en liten dörr på höger hand. Till höger i övre hallen finns det två dörrar. Den vänstra, större dörren går till ett gästrum med en klädkammare på höger sida. Den högra, mindre dörren går till ett litet förråd.

Snett till höger mittemot trappan sitter en dörr som leder in till vardagsrummet. Från vardagsrummet når man sovrummet via en dörr på vänster sida. Rakt fram är dörren till en balkong och till höger är en liten dörr som leder in till en alkov.

Går man nerför källartrappan kommer man till källaren med en dörr direkt till höger som går till matkällaren. Till vänster passerar man utrymmet under källartrappan och går sedan via en dörr in till mellanrummet som har två ytterligare dörrar. Går man rakt fram kommer man till tvättstugan som har förbindelse med torkrummet på höger sida. Om man istället går till höger kommer man till pannrummet som i sin tur har förbindelse med torkrummet på vänster sida. Torkrummet har en dörr som leder ut till den yttre källartrappen.

Platserna angivna med fet stil i texten ska man kunna navigera till från rutan längst upp på sidan. De platser som har länkar anses (för tillfället) som färdiga. Flera av platserna har än så länge ingen information och vissa platser ändras och kompletteras utan att det läggs upp ett nytt inlägg med dagens datum.

Om vår restaurering

Vi kommer inte att återskapa en autentisk 1700-talsgård. Huset är om- och tillbyggt i etapper. Delar av övervåningen verkar ha byggts till i slutet på 1800-talet. Vi tar till oss det bästa från alla åldrar. Med elektricitet, varmvatten, badrum och vitvaror. Med skurgolv, linoljefärg och naturmaterial. Med lister och profiler från "gamla" dar. Handhyvlat där det passar, maskinhyvlat där det passar. Synlig spårskruv, osynlig krysskruv.


Kontakta oss

Ni kan kontakta oss genom att fylla i detta formulär. Texten du skriver skickas som ett email till oss och publiceras inte på bloggen.
Mvh. Herr och Fru Hvila Ro

foxyform.com


65 kommentarer:

Fru Hvila Ro sa...

Hej! Här kan du lämna en kommentar som inte rör något specifikt inlägg. Givetvis får du även kommentera valfria inlägg. Tack för besöket och på återseende.

Ryttmästarn sa...

Trevlig blogg ni har. Måste speciellt säga att jag är imponerad av den där navigeringsprylen ni byggt. Funderar på om man skulle göra nåt liknande faktiskt, frågan är hur ni gjort bara?

Jag vill också tacka för att ni ställt till bryderi i mitt lilla huvud. Som tack så omnämner jag er rejält i mitt senaste inlägg. Läs det så förstår ni vad jag mumlar om ;)

http://ryttmastaregarden.blogspot.com/2008/04/ingen-hwila-ingen-ro.html

Jag har en prenumeration på er blogg och ser fram emot nya inlägg. Fortsätt det goda arbetet!

Fru Hvila Ro sa...

Tack själv! När det gäller navigeringsrutan så är den gjord genom att lägga upp en tabell med nio små bilder som bildar ramen runt omkring.
Allt är infogat som ett Html/Javaskript-objekt.
Visa källkoden på sidan så ser du att det är lite trixande för att få till det, men du får gärna kopiera.

gamlamejeriet sa...

Jag har precis startat vår blog om när vi bygger vårt hus. Hoppas det går bra att jag tar med er sida som länk, för att ha den lättillgänglig. Kommer nog att titta in titt som tätt. Helt fantastisk att ha både för egen del och för alla som hittar hit! Blir till att försöka göra något liknande...

Fru Hvila Ro sa...

Självklart får alla som vill länka till våran blogg.

Maria sa...

Hej!
Det här var verkligen en inspirerande och informativ blogg! Det blir nog fler besök eftersom jag och min sambo nyss har köpt hus som ska renoveras och vi gillar gammaldags stil. En fråga: Valde ni vattenburen golvvärme? Vi har blivit rekommenderade elburen för att det blir ett lättare installationsjobb men vattenburen msåte ju vara billigare i drift? Vi ska ha golvvärme i badrummet bara och det lutar nog åt vattenburen då vi har bergvärme. Vad kan det kosta för ett badrum på ca 9 kvm?

Lycka till med allt! Mvh Maria Sundström

Fru Hvila Ro sa...

Hej Maria!
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme på nästan hela övervåningen under trägolv samt i kök, hall/farstu och toa på bottenv. Endast i farstun kombinerat med elslingor under sten. Läs om "Pannrummet" vad jag tycker om elslingor. Möjligvis lättare att installera men knappast billigare än golvv.plåt på glespanel. Kostnad?=Tid!

Anonym sa...

Hej! Hämnade på bloggen av en slump, men är glad för det :)

Väldigt fint ni gjort det!
Skulle vara lite intressant att veta om du är snickare i grunden eller hur du lärt dig allt?
Hur gör du alla lister runt möbler och karmar? Köper du färdiga profiler, eller gör du själv? Vilket material?

Med vänlig häsning
Daniel

Fru Hvila Ro sa...

Hej Daniel och tack för din kommentar. Min far är pensionerad möbelsnickare så lite finns kanske i generna ;-) Han är i alla fall en bra "konsult" numera. I övrigt lär man sig efter hand. Vissa lister och hålkäl köper jag och annat fräser jag själv. Mest gran och tall. Sen limmas och tvingas och spikas och slipas och slipas och målas och till slut är det klart...

Anonym sa...

Jaha! Då förstår jag :)

Vad är herr hvilas jobb annars?
Vilket dataprogram gör du dina ritningar i?

MVh
Daniel

Fru Hvila Ro sa...

Systemprogrammerare med El och Teleutbildning i grunden. Vill inte lämna ut namn på produkter och företag men det är inget speciellt märkvärdigt ritverktyg. Ha de!

Anonym sa...

Väldigt fint hus!

Anonym sa...

Hej!

Tack för din vänliga kommentar i min blogg! Författardrömmen lever absolut...

Anonym sa...

Oj, vilket härligt hus.

Fru Hvila Ro sa...

Tack! Vi är verkligen förtjusta i vårt hus även om det ibland känns som mycket jobb....

AnnKristin sa...

Jättekul att kolla runt, min gubbe bygger nytt hus till oss och det är roligt att kolla om man kan "låna" lösningar. Ska bli kul att fortsätta följa utvecklingen!

Anonym sa...

När blir tv-bänken klar så man får se den?

Fru Hvila Ro sa...

densomleverfar.se ;-)
När jag gjort klart resten av vardagsrummet. Vissa detaljer på tv-skänken kan inte heller göras klara förrän teven är på plats och just nu har vi teven i gästrummet.

Home No.1 sa...

Titta in hos mig jag har utlottning med fin fina priser från min webbutik!
Kram Annica på Home No.1

MR LUMA sa...

Hej Mr Herr Hvila Ro! När kommer det några nya inlägg, er en stor fan av bloggen din. Väntar med spänning. Lycka till i sommar med alla prosjekt.

Fru Hvila Ro sa...

Hej Mr LUMA (och alla andra)! Jag vet att jag varit lite bekväm med att lägga in nya inlägg på sistone. Det pågår dock hela tiden lite småprojekt som jag bara lägger in en liten notis om. Är man intresserad kan man prenumerera på dessa eller få ett mejl vid ett nytt inlägg. Jag lovar att när vissa saker blir så pass klara att jag är nöjd så kommer det ett inlägg.

Anonym sa...

Jag bara älskar att titta runt på denna sida, har varit inne flera gånger om dagen i flera dagar nu :-) Vilket underbart hem ni ordnar, det är som ur en dröm! Lycka till med alla kommande projekt nu också, kommer att fortsätta titta in!

MVH
Hanna, S*Itchy Koo Ragdoll
www.itchykoo.se

Fru Hvila Ro sa...

Tack Hanna för dina vänliga ord. Förstår att det är Fru Hvila Ro som nämnt våran blogg. Jag är också kattälskare. Min förra katt var en brittisk korthårt och nu lutar det åt en ragdoll.

Yvonne sa...

Hej!
Varit här och tassat runt en stund i ert vackra hem. Aladdin hälsar att det blir kanon att bo och busa här, han längtar redan!!

Kram från Yvonne på Peninsula´s

Unknown sa...

Jag har sökt och sökt på nätet efter sånt här även om inte jusst mitt problem tas upp så kan jag i lugn och ro se hur man gör annat som kanske ska göras i framtiden.

denna blev en klar favorit i min vebbläsare, tack för att du tagit dig tid å göra detta för oss :)

jag ska göra en spegelpanel till köket i gammal stil. så har nån en bra länk eller tips så hör av er till boneyard.se@gmail.com // Tomas

Fru Hvila Ro sa...

Hej Tomas, tack för din trevliga kommentar. Vi kommer att göra spegelpanel i salen och biblioteket men jag gissar att du hinner före. ;-)
Lite inspiration och tips kanske du hittar här

Lena A sa...

Hej! Äntligen har jag hittat en blogg som skriver om en gammal prästgård.Vi bor sedan drygt 30 år i en prästgård byggd 1825 eller 1840.Tyvärr har den också gjorts modern så alla kakelugnar är borta men vi har en vedspis i köket och en underbar glasveranda.Känner igen planlösningen av huset och storleken är ganska lika. Roligt att se era stora renoveringsarbeten och lycka till i framtiden.Hälsn.från Lena och Lars A (ett par som älskar sin prästgård)

Fru Hvila Ro sa...

Hej Lena och Lars! Roligt att ni tittade in. Det hade varit kul att få se bilder på er gamla prästgård, speciellt glasverandan som framför allt Fru Hvila Ro drömmer om.

Lena A sa...

Hej igen! Jag skickar gärna foton på vår prästgård och framförallt då glasverandan.Maila mej lena.angerd@live.se
Hälsn Lena.

Herr & Fru Dalecarlicus sa...

Hej!

Filar på vår byggblogg och gillar hur du löst "Just Nu" inläggen. Undrar därför om det är ok att jag "lånar" koden för den funktionen. Insåg att det inte är så dumt att få en "har gjort lista" att titta på när man tycker att man inte hinner med något....

Mvh Herr Dalecarlicus

Dalecarlicus.blogspot.com

Fru Hvila Ro sa...

Självklart Herr Dalecarlicus, och på återseende.

Herr & Fru Dalecarlicus sa...

Hej!
Tack för tipset jag fick, men det är lugnt tror jag. Har kommentarsgranskning på på kommentarer på inlägg som är äldre än 14 dagar så jag har fortfarande möjlighet att bestämma vad som ska komma med!

/Herr Dalecarlicus

Fruädel sa...

Vilket fantastiskt hus och vilka duktiga människor som bor där! Vackert och inspirerande!

Fru Hvila Ro sa...

Tack Therese! Det ska bli roligt att följa även ert drömhusbyggande. Lycka till!

Anonym sa...

Nu får du göra några inlägg med bilder :D

Fru Hvila Ro sa...

Tack för kommentaren! Den som väntar på något gott... :D Jag håller nämligen på och "brottas" med två problemgarderober just nu. Men snart så...

Märit i Mariehem sa...

Hej!

Hittade hit av en slump.
Det är så roligt att få titta på er stora renovering, eftersom vi själva genomför en totalrenovering av en 1800-talsgård.
Vi började faktiskt också 2002 med vår renovering, som är ett livsprojekt.
Tyvärr har inte tillräckligt med tid för allt vi ville göra med gården, eftersom vi nu är runt pensionsåldern!
Om inget oväntat sker, så kommer vi i alla fall att kunna flytta tillbaka in i boningshuset under den här vintern.

Herr Hvila Ro sa...

Hej Märit! Jag har spanat runt bland era bilder och blir mäkta imponerad. När jag själv blir pensionär hoppas jag att allt är klart med vårt hus. Tid saknas även för oss nu när man har två fyraåringar som prioriteras i första hand.

Märit i Mariehem sa...

Ja, man kan ju undra...när i livet är det rätt tid?
Antingen saknar man tid, som när man har småbarn, eller pengar, när man inte har så hög lön, men en familj att försörja, eller ork, därför att man blivit äldre!

Vi har beundrat de många fina detaljerna ni gör i huset! Det är sådant, som vi också gillar.
Ska bli trevligt att titta in hos er då och då!

Märit i Mariehem sa...

Önskar er en riktigt God Jul i huset! Unna er några dagar till vila och ro ;-)

Anonym sa...

Hittade till er blog genom en sökning på "sänggavel" eftersom jag håller på att tillverka en sådan. Kommer att återkomma hit ofta för att följa ert arbete och få inspiration. God smak och noggrant arbete. Ni har ett underbart hus.
Ninni

Anonym sa...

Anonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Hvila Ro":

Vilket härligt hus du skaffat !!!!

Det där ser ju mkt bra ut, snyggt jobbat!

Kan förresten tilägga att det är väl 25-26 år sen vi gick på Kaplan med Evert som lärare.

Ha D fortsatt bra

Mvh

// Mats Utterström

louise sa...

Heh,hej! Jätteintressant blogg ni har!! Väldigt fiffiga ideer o lösningar på allt. Ni måste vara urduktiga på att snickra för det ser himla bra ut. Tack för en bra bloggsida med mycket tips! Mvh/louise

Herr Hvila Ro sa...

Hej Louise och tack själv!

Anonym sa...

en undran...Vad har renoveringen kostat ? Tid & pengar då jag funderar på om man kan ge sig på ett projekt ungefär som ert... /hemmafixarn

Herr Hvila Ro sa...

Hej hemmafixarn! Vad ska jag svara? Allt tar lååång tid, men kan man stänga av delar av huset och inte har någon tidplan att följa så spelar det inte så stor roll. Vi prioriterar inte heller huset på samma sätt som innan vi skaffade barn. Kostnaden har vi däremot hållit ganska låg genom att göra mycket själv och köpa material från mindre sågverk. Rörmokarkostnaden är dock största posten på ca 100.000 ej inräknat värmepumpen.

Anonym sa...

Det är så fint och så mycket jobb ni lagt ner och kärlek och detaljer i erat hus, otroligt!!
Grattis till lillen med =)

Blonder sa...

Hejsan!

Jag håller på med ett projekt i min stad gällande hus, och jag tror att ert hus är ett av de husen. Jag är inte hundra säker, eftersom jag inte hittar en adress eller stad, men på bilderna så ser det ut så. Det jag undrar är om jag får använda en del av er info, för till det aktuella huset som jag skriver om, har jag tyvärr väldigt begränsad info om. Vore väldigt tacksam för er hjälp!

Herr Hvila Ro sa...

Hej Blonder! Jag har lagt upp en "kontakta oss"-länk på första sidan som du kan använda för att skicka ett mejl vi kan svara på.

Märit i Mariehem sa...

Hej!

Vi tänker sätta samma typ av locktak i badrummet, som ni har i köket. Tänker använda panelbräder som blivit över och hyvla och fräsa profilen på locket.
Vårt problem är att vi ännu inte har hittat någon bra lösning för att få spottarna att hamna likadant på båda halvor om mitten av taket.
Det blir inte så snyggt om ena raden sitter i mitten av locken, medan den andra hamnar i bottnar eller i en skarv. Spottarnas placering är redan bestämd och "burkarna" omkring är uppsatta. Det skulle bli mycket jobb att ändra dem. Sedan finns en del annat att ta hänsyn till också, som ventilation till både badrummet och toaletten i ovanvåningen.
Ser på din ritning att du valt olika bredder, men vi tror att det inte blir så bra i vårt tak, som är mycket mindre än ert kökstak.

Ser på bilden ut som om ni satte taklisten före locktaket - för att slippa skära profilen(?) Gick det att få snygga anslutningar ändå?

Det är så roligt att följa er renovering, eftersom vi själva har så många liknande funderingar och lösningar!

Herr Hvila Ro sa...

Hej Elenor! Tror det blir svårt att anpassa ett locktak mot befintliga spottar utan olika bredder, men man kanske kan räkna ut avstånden och sedan klyva fram dessa exakt. Ögat luras dock och man upplever inte olika bredder så annorlunda. Taklisten i kökstaket har inte satts upp än, men du kanske menar bärlisten (som hamnar inne i överskåpen) och där sågade jag faktiskt ut profilen för alla lock.

Beathe sa...

Skulle gärna vilja ha hjälp hur man girar ett ej 90 gradigt hörn med lister!!
Mvh
Beathe

Herr Hvila Ro sa...

Hej Beathe! Om du ska gera ihop ändarna så ställer du in sågen på halva vinkeln (ex. 22.5 för ett 45 gradigt hörn). Den ena listen geras åt det ena hållet och den andra åt motsatt håll. På samma sätt gör du om du snickrar till geringen men då behöver du bara gera den ena listen och slipper då svänga om geringssågen.

Anonym sa...

Men alltså NU har jag hittat en inspirerande, inehållssrik, informativ blogg om ett fint hantverk och underbar renovering!!

Lägger denna omedelbums till favoriterna, och kommer att kika in många gånger under vår renoveringsprocess(....som troligen pågår tills pensionsåldern, och vi är 30 och 33 år nu.)

Anonym sa...

Hejsan!

Besöker er sida för att vi själva håller på att bygga ett badrum och har lite svårt att komma igång med att kakla in badkaret. Ert ser ju fantastiskt snyggt ut! Hur gjorde ni? använde ni er av lux-skivor? vill gärna ha lite positiv feedback på detta då vi nästan håller på att tappa hoppet...
Varma hälsningar Hanna (hannasofia.lindell@hotmail.com)

Anonym sa...

hej undrar deperat var ni köpt himmeltyget o alltihop?,jäääääääääääääätttttttttefint..svara mig gärna katarina_cj@hotmail.com

Herr Hvila Ro sa...

Hej Katarina, Jag svarar helst här:
Spetstyget till sänghimlarna är inköpt på en auktionssajt som börjar på Trad... På nätet är även annat köpt; och även på loppisar, affärer, samt en del är arvegods.

Unknown sa...

Snygg blogg, men framförallt - fantastiska arbeten!

Herr Hvila Ro sa...

Vad roligt att du uppskattar denna blogg Krister, och god jul på er!

gun sa...

Hej,
Kom av en slump in på din blogg och läste att det inte var problem att hitta mellsnstorleken på skeppan till kryddhyllan. Var kan jag hitta dem?
MVH
Gun

Herr Hvila Ro sa...

Hej Gun! Problem och problem... Mellanstorleken får man leta efter på auktionssidor och liknande. Det finns även en REDA-skäppa med skruvlock som har samma bredd. Vi har dock inte bestämt oss för vad vi vill ha ännu.

Andreas Damberg sa...

Vilken trevlig blogg. Jag har precis lagt ett bud på en gård från 1700-talet som ska renoveras och vill göra det i gammal stil. Är själv "modern" snickare så jag tycker det är extra kul att kolla hur ni gjort. Jag vill använda trä och naturliga material så långt som möjligt. Jag har tänkt ta bort golven och lägga golvvärme och sedan montera tillbaka dom om möjligt.

Var finns er gård? Hade varit kul att se den i verkligheten för inspiration.

Mvh Andreas

Herr Hvila Ro sa...

Hej Andreas och hoppas du får gården! Vi har lagt vattenburen golvvärme under våra gamla golv och är helnöjda. Kan vara lite krångligt beroende på hur det ser ut under, och hur tjocka golvplanken är.
Vi och vår gård vill fortfarande vara lite anonyma så inspirationen får du nog hitta på nätet.

petemimo sa...

Hej. Kul att bloggen lever. Jag hittade den för många år sedan när jag snickrade på ett skatbo i sthlms skärgård. Jag fick hjälp av din instruktion om hur man täljer taklister. MInns inte om jag skrev och tackade. Tack o bock nu jalla fall! Har jag just flyttat och håller på att göra en uthyrningsdel i den nya lyan söder om söder i Sthlm. Bestämde mig just för att ha hålkäl i taket och minns inte. Men hittade hit igen! Nu för tiden letar jag i första hand på youtube. Det är fascinerande hur mycket som finns där. Om du vill bli viral: Konvertera din instruktion till rörlig bild! Det är är djävulskt svårt att med stillbilder göra en steg för steg instruktion. Du har ändå lyckats förbannat bra. Men det är svårt att slå en filmsekvens då du kan tala samtidigt och tittaren kan pausa o spola bakåt osv. När jag får lite tid ska jag läsa igenom bloggen. Nu råkade jag se att ditt senaste inlägg handlade om någon skada. Hoppas den läker!

Anonym sa...

Vad fint hus! Linoleomgolvet var jättefint tycker jag! Men det blev också såå fint med trägolvet också! Hälsningar från mig!