Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

fredag, juli 19, 2013

Takfönsterbyte och rengöring

De senaste vintrarna har det snöat extremt mycket... Vi har aldrig skottat taken men i våras upptäckte jag att samtliga tre överglas till våra takfönster hade spruckit i nederkanten. Glasen var sex mm tjocka och hade satts dit av förra ägarna i samband med att ett extra skydd runt takfönsterna tillverkats då det läckt in vatten. Antar att det skedde 1985 i samband med att taken fixades till och fick nya betongpannor.


Vi har varit ganska irriterade på att fönsterna inte kunnat rengöras. De går heller inte att öppna inifrån men det har varit ett mindre bekymmer. Nu kunde jag från utsidan ta bort glasen och rengöra ordentligt. På takfönstret över badrummet var det dessutom bara en plexiglasskiva ditlagd istället för vanligt glas så denna kunde jag nu ersätta genom att skära ut en nya glasruta från ett av de tjockare glasrutorna.


Till nya överglas beställde jag s.k säkerhetsglas som ska vara fyra gånger så starka som de tidigare. Kunde även fixa till toppskydden i nederkanten så att det blev stöd mot glaset hela vägen runt om. Nya dammlister sattes fast under glasen och nytt insektsnät av glasfiber satte jag dit bakom ventilationen i nederkanten av skydden.




Hittade även ett litet runt hål i en takpanna vid takfoten mellan de två fönsterna i bilden. När jag lyft bort den upptäckte jag även att oljeboarden under var skadad. Fick då plocka bort ett tiotal plattor och la dit en asfaltspapp mellan ströläckten hela vägen upp och under nästa skiva. Tur att jag hade kvar lite asfaltsklister och ytpapp från lusthusets takläggning och även en massa takpannor i reserv. Det verkar som att väggen under har klarat sig från vattenskador men det var tur att jag nu såg hålet, som på lite håll såg ut som en bit mossa.



Inga kommentarer: