Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, november 07, 2009

Garderoberna i alkoven

Garderoberna i barnens sovrum blev till ett större projekt än vad jag trodde. Från början var vi rätt så nöjda med som de var. De hade dock inga tapeter, bara treetex på ytterväggar med synlig gammal pappspik. Garderobsväggen mot alkoven var täckt med masonit. Det största bekymret var dock den minimala inredningen. Två trähyllor i den mindre garderoben (den vänstra med snedtak) och en hylla och en klädstång i den större. Vi bestämde oss för att slå ut väggen mellan garderoberna och istället utnyttja detta utrymme till utdragbara hyllor som kan nås från båda garderoberna.


Garderoberna i alkoven.

Vi hittade en ställning med trådbackar som uppfyllde måtten mellan dörrarna och bredden på garderoberna rätt så bra. När mellanväggen var borta innebar det även att de olika linoleummattorna i garderoberna blev utbytta, golvsocklarna fick skarvas och de befintliga väggarna och taket fick fixas till.

Med väggjobbet blev jag en erfarenhet rikare. Skarvar i treetex har jag tidigare alltid pappspikat noga och sedan limmat glasfiberremsor och spacklat före tapetsering. Det lättaste hade varit att måla alltsammans så nu trodde jag att hade hittat det perfekta materialet. En tunn glasfiberväv utan synligt mönster (s.k målarväv eller målarduk). Lite spackling, förlimning och sedan på med duken. Den såg vit ut i rullen, men på väggen blev den närmast genomskinlig. Lätt att få upp och skär man igenom en överlappning och sedan dra bort det överblivna så får man en närmast osynlig skarv. Så långt allt bra alltså...


Målarduken uppsatt.

När jag sedan började måla så undrade jag - vad är det som händer? För varje penselstrykning lät det "slurp" och all färg i penseln hamnade på ca en halv kvadratdecimeter. Efter att ha provat olika tekniker med bl.a olika utspädningar så hade jag förbrukat nästan en och en halv liter linoljefärg och täckt ungefär en kvadratmeter... Dagen efter hade även all färg sugit in så två, tre lager till hade jag varit tvungen att göra. Väggen såg inte heller så vidare "slät" ut. Lite mer åt filt-hållet. Kan tänka mig att det fungerar bättre med en färg som bara lägger sig på ytan (läs plastfärg) med det är inget alternativ för oss så nu bestämde vi oss för att tapetsera istället.


Målningen påbörjad och avslutad...

Vi hade endast kvar en rulle av alkovtapeten så det fick bli en liten improvisation för att få det att räcka. Förlimmade även duk-eländet noga. De tre synliga väggarna fick denna tapet och dörrsidan (baksidan) fick samma tapet som matrummet. För att kunna täcka den högra väggen gjorde jag även en liten installation som kunde spara lite tapet. Det blev en ram av lite överblivna lister och inne i ramen satte jag sedan upp gamla tapeter som vi hittills hittat i samband med renoveringen.


En liten tavla...

Trådbackarna blev en succé. Med några 25 mm lister mot väggarna så hänger hela ställningen en bit upp från golvet. Trådbackar har vi även i föräldrasovrummets garderober. Det installerades även en rörelsedetektor för belysningen.


Vy från den vänstra garderoben.

I den vänstra garderoben satte jag även tillbaka trähyllorna men kapade till dem för att inte sticka ut fullt så mycket.


Hyllorna i vänstra garderoben.

Trägolvet spacklades och slipades och lade sedan in en "ny" linoleummatta som låg sparad i huset när vi flyttade in. Alla tidigare golvlister målades vita (de var tidigare bara grundmålade med vit linoljefärg och såg närmast laserade ut). Att använda våra nytillverkade 145 mm socklar även här inne kändes som lite för mycket...


Matta och socklar på plats.

Av mellanväggen sparade jag ungefär en halv meter längst upp för att klädstången i den högra garderoben skulle tillbaka. Jag tänkte från början även sätta upp belysningen på denna lilla vägg men nu kommer de att placeras ovanför dörrarna. P.g.a för lite alkovtapet så tapetserade jag även denna del med matsalstapeten, men gula rutor mot "röda" medaljonger var inte snyggt så jag målade detta vitt istället.


Det som blev kvar av mellanväggen.


Klädstången tillbaka med vitmålade träfästen.


Närbild. Mycket blommigt var det...

Taket blev även ommålat. Alla spikar försänktes och gjordes osynliga med hjälp av linoljekitt. Provade även ett tips jag fått med en gammal burk kitt - värm den i mickron så blir den som ny. Makalöst! Trösklarna var jag även tvungen att göra om i ek och nu är detta projekt äntligen klart .

2 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Häftigt! Känner igen tapeter!
Dom mörka med rosa rosor t.ex.
Har sparat också bitar för en tavla!

Ekenäs Sophie sa...

Vad fint det blev. Det brukar vara så där hos oss också att det som man tänker är bara ett litet jobb drar iväg och blir en massa olika moment istället...men så länge slutresultatet blir bra så!

Vi har gjort likadant med vårt linoljekitt, det är ett jättebra tips. Det står att det är hållbart ett år på förpackningen men vi köpte vårt 2004 och fortfarande räcker det att värma en minut i micron så blir det som nytt att jobba med. //Sophie